צריכת קנאביס גורמת לירידה בצריכת אלכוהול

בחור נרדם לאחר שתיית בקבוק אלכוהול

נתונים מראים את המובן מאליו שצריכת קנאביס גורמת לירידה בצריכת אלכוהול.
כך עולה מסקר שבוצע על מטופלים בקנאביס רפואי בשנת 2019 ובו נתגלה כי צריכה של קנאביס רפואי גרמה להפחתה בצריכת האלכוהול של המטופלים.
לפי המחקר כמעט 44% מהמשתתפים שהחלו בטיפול של קנאביס רפואי, הפחיתו את צריכת האלכוהול שלהם במהלך תקופה של 30 יום לעומת התקופה שקדמה לטיפול בקנאביס.

נמצא כי במיוחד בגילאים יותר צעירים (מתחת לגיל 55) וככל שצריכת האלכוהול הייתה גבוהה יותר לפני הטיפול בקאנביס רפואי כך, הסיכוי להפחת בצריכת האלכהול היה גבוה יותר.

עוד עולה מהנתונים כי שימוש בקנאביס רפואי בכדי להפחית צריכת אלכוהול היה בעל סיכוי גבוה יותר מאשר אמצעים כמו הפחתה או הפסקה של צריכת אלכוהול.

אלכוהול מזיק יותר מקנאביס

שיעור התמותה העולמית מצריכת אלכוהול מוערך בכ-3 מיליון בני אדם מידי שנה.
כמו כן, צריכת אלכוהול נחשבת כגורם סיכון עבור מעל 200 מחלות ואחראית לכ-5.1% מפציעות הנגרמות בתאונות דרכים המיוחסות לנהיגה בשכרות.
גם שימוש בקנאביס בנהיגה עשוי לפגום בכושר המוטורי ולהוביל לתאונות דרכים אולם, בהשוואה לשימוש באלכוהול, יש מעט מאוד מקרי מוות שנגרמו ע"י צריכת קנאביס באופן ישיר.
קיים סיכוי מאוד קלוש שאדם ימות כתוצאה מצריכת יתר של קנאביס לעומת זאת, הרעלת אלכוהול הוא מצב מאוד מסוכן שיכול להשפיע על הנשימה, קצב הלב, חום הגוף, רפלקס ההקאה ולאיבוד הכרה ואף למוות.
כ-13.5% ממקרי המוות בגילאי 20-39 בעולם הם כתוצאה משימוש באלכוהול (קישור מידע).

נראה כי שימוש בקנאביס לעומת צריכת אלכוהול מלווה בסיכון נמוך יותר לפגיעה בבריאות אך עם זאת, חשוב לזכור כי המידע על ההשפעות ארוכות הטווח של שימוש בקנאביס הוא הרבה יותר מצומצם.
עם זאת, בהתחשב במצב הנוכחי שבו שימוש באלכוהול הוא מותר על פי חוק ואילו שימוש בקנאביס גורר אחריו עונשים כבדים מצד הרשויות, כדאי להסתכל על ההיבט הזה שלגליזציה של צריכת קנאביס יכולה להפחית את נזקי הצריכה מאלכוהול.